donderdag 14 juli 2011

DIY: Glowy skin coffee scrub.

Mijn eerst Do It Yourself artikel... Ik ga jullie vertellen hoe je een "Glowy skin scrub" kan maken met koffie. Klinkt spannend, hu? klik snel verder dan vertel ik alles over de ingrediënten en hoe je het moet maken! 
     

 

Eerst ga ik jullie wat vertellen over de maten die ik gebruik... Ik heb niet gewerk met MLen MG, ik heb een Amerikaanse maat gebruikt namelijk: Cups. Deze kan je kopen bij een betere kook winkel en/of de pipoos. Speciaal voor de mensen die deze bakjes niet hebben staat hier onder in de foto de hoeveel heid van elke cup in ML.

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben. ^^
Ik ga jullie nu ook nog wat vertellen over de ingrediënten. 
De dingen die je nodig hebt zijn:
Koffie (gemalen)
Suiker
olijf olie
honing
bakje
lepel
maat bakjes

Suiker: 
In deze scrub dient de suiker als exfoliant, dat betekend dat het "scrubt". De suiker haalt alle dode huidcellen en viezig heid van je huid af.

Koffie:
De koffie zorgt voor het "glowy" effect door de kleur, het laat een klein laagje "kleurstof" achter op je huid. Dat ziet er mooi en verzorgd uit. Als je een droge huid hebt kan je deze scrub beter vermijden... sowieso kan je dan beter niet scrubben. Je huid is dan meestal al erg schilverig en als je gaat scrubben kan je het alleen maar erger maken!

Olijfolie:
Als eerste is olijfolie heel erg gezond door alle vitamines (A, B1, B2, C, E en K) en mineralen (Ca, Cl, Cu, Fe, Mg, Mn, P, S en Si.) Ook zitten er vetzuren in die goed zijn tegen hart- en vaatziekten, en door vele antioxidanten help het ook tegen veroudering van de huidcellen, zowel inwendig als uitwendig. En wij gaan ons bezig houden met het uitwendige deel, namelijk het is goed tegen veroudering van je houd. Nou denk je "Hallo ik ben 14, heb ik dat nodig?" Nou nee, eigenlijk heb je het niet nodig... maar het is beter om te voorkomen dan te verhelpen. Daarom kan het geen kwaad het zo nu en dan te gebruiken. Tevens is olijfolie goed bij stijve spieren, verbranding door de zon en acné. Nou denkje, als ik verbrand ben ga ik niet scrubben... Nee dat is inderdaad niet zo slim. Maar als je stijve spieren hebt is het wel lekker om te doen, je verzorgt en "masseert" je huid in een keer! Daarom is een scrub met olijf olie zo bekend! Olijf olie zit namelijk ook verwerkt in sommige zepen en shampoo's.

Sorry ik vond hem zo schattig. :)
Honing:
Net als olijfolie is honing een product dat zowel inwendig als uitwendig gebruikt word, ook honing is terug te vinden in verschillende verzorgings producten zoals: maskers, scrubs, haarproducten, lotions en lipproducten. Kijk maar eens naar het merk Burt's bees, heel veel producten van dit merk zijn gemaakt van bijen was en honing (extract). En als je al eens iets hebt geprobeert van dit merk weetje wat voor heerlijk merk dit is!
Honing maakt je huid zacht! En dat is natuurlijk ook een beetje de bedoeling van een scrub. Net als olijf olie komt het bij honing door alle mineralen en zoeten dat het zo goed is voor de huid! Mineralen die in honing zitten zijn onderandere: kalium, calcium, magnesium, fosforzuur, ijzer, mangaan en koper. Dus op weg naar een zachte huid! Laten we de scrub gaan maken. 

1. Doe alle droge ingrediënten in een bakje en roer deze door elkaar, dus doe 1/2 cup suiker en 1/3 cup honing in een bakje en meng deze.
2. Doe 30ml (de helft van 1/4 cup) olijfolie bij het mengsel, roer dit even goed door de koffie en de suiker. Let op! Doe eerst de olijf olie zodat het bakje zometeen lekker glibberig is, dan loopt de honing heel makkelijk er uit.
3. Doe 30ml honing bij het mengsel en roer het nog een keer goed door. Laat het even staan, als er naar een tijdje een hele laag olie boven op ligt heb je te veel olie gebruikt. Voeg dan wat meer suiker en/of koffie toe. Als alle verhoudingen dan goed zijn is je scrub klaar voor gebruik.

Zo moet het er ongeveer uit zien.
How to use?
Pak een beetje scrub uit het bakje en wrijf dit over je huid, spoel af met lauw water en was je zelf daarna met een douche of bad gel om de koffie geur te verminderen. Als je huid dan mooi glowy is heeft de scrub zijn werk gedaan! :)

Je kan je scrub ongeveer 1,5 tot 2 weken bewaren in een afgesloten bakje. Veel scrub plezier! ;)

Cyaa next time, 
Anne <3